Thursday, August 20, 2009

H1N1

Gejala jangkitan virus influenza A(H1N1) adalah serupa dengan gejala selesema bermusim (influenza-like-illness) termasuk demam; batuk, sakit tekak dan gejala lain seperti selesema, sakit badan, sakit kepala, badan berasa sejuk dan lesu. Terdapat juga individu yang dijangkiti virus ini mengalami cirit-birit dan muntah



Virus membawa maut yang semakin hari semakin membimbangkan, macam2 telahan jugak yang datang ke telinga kita bila wabak ini semakin menular malah korban yang semakin meningkat membuat sesetengah pihak melahirkan persepsi masing2. Ada jugak yang mengatakan ini balasan tuhan....iskkk kan lebih baik kita beranggapan ini adalah ujian dari Nya.
Bila ada jek sesuatu yang dasyat berlaku, cam tsunami dulu..dan sekarang virus h1n1, laju jek nak cakap balasan tuhan. Iya la, kite pun tak tahu jugak kalau benar2 ini adalah balasan, cuma kalau difikir-fikirkan, yang ramai jadik korban, baby.....budak2, warga tua, org yang memang menghidapi sakit2 yang serius....nape pulak tuhan nak bagi balasan kat diorang, kalu betul2 balasan...haaa dah tentu lah, org2 yang wat kesalahan tu la, penjenayah ke....budak2 yang terlibat dengan zina dan pembuangan anak ke....haaa boleh jugak la terima. apa pun pandangan masing2.....

Kalau ada anak2 kite, kaum keluarga kita hatta kengkawan kite yang demam, tak kire lah demam kuat ke tidak, bawak atau nasihat la suh pi check kat klinik...ape rugi nye pun, kalau bukan h1n1 alhamdulillah..... Semoga kite semua dilindungi oleh Allah S.W.T, amin.

Ibu khalis damia nak amek kesempatan kat sini nak ucapkan selamat menyambut ramadhan al mubarak....semoga tahun nih, amal ibadat kite lebih baik daripada tahun2 sebelumnya.



No comments: