Nak berkongsi kisah ibu nyaris2 kene tipu.
Baru2 ni, ibu terima panggilan kat phone ofis ibu. Time keje pulak tu. Dengan suara serius, sorang pompuan cina ni bagitau ibu, ibu ada tunggakan kad kredit yang dah overdua berjumlah RM8,870. Mau tak terkejut beruk ibu bila dengar ni. Terus ibu tanya, kad kredit apa la yang tertunggak sampai banyak macam tu, dia pun cakap dia call dari EON bank, sila bercakap dengan operator untuk pertanyaan, dia pun terus sambungkan. Sorang lagi dengan cakap pelat (dari kepelatan nye, sah dia bangsa india) bertanya apa masalah ibu. Ibu pun dek sebabkan gabra dengar 8000 ringgit nih, terus le cakap ibu tak pernah ada kad kredit dari EON Bank. Dengan sopan santun, mamat nih mintak nama penuh dan no ic ibu. Dalam keadaan panik tuh, tak terfikir le apa2. Terus jek kasik. Dia pun suh ibu hold on, nak cek dalam system. Lepas dalam dua minit, mamat nih cakap, betul dan sah, kad kredit atas nama ibu ada overdue jumlah tadi tuh. Apa lagi, tambah berpeluh la ibu nih. nak marah pun ada, nak nangis pun ada. Mamat nih tanya lagi, mcm2 la....nampak ambil berat. Last dia pun cakap, kalau mmg ibu takde kt kad ni, dia suh ibu buat report. Laju jek ibu tanya, report kat polis la ye? Dengan tenang jek, mamat nih kata kene report kat Bank Negara dulu, supaya boleh cancel kad.
Bila orang panik, tak perasan benda2 kecik, yang kalau kita fikir balik, memang tak logik. Ada ke, orang yang call ibu dari EON Bank (konon2 nye), boleh pulak sambungkan ibu pada orang yang keje kat Bank Negara? Ada ke logik? TETAPI disebabkan mase ni ibu dah tak keruan, gabra dsb nye, ibu pun setuju untuk hold. Bercakap pulak dengan sorang lagi, pun bukan melayu....pelat abis, bertanya kan masalah ibu. Soal siasat ibu bagai, tanya mcm2...short cut nye, dia dah rakam perbualan, dan dah ada detail kt kad yang konon nya di buat di cawangan Sibu, Sarawak...kad dengan limit 10,000...dia pun cakap yang dia perlu maklumat seterusnya untuk tujuan menghalang penggunaan berterusan kad kt yang tadi tuh.
Dia mintak ibu stop guna ATM card, Kt Card yang lain2 dan stop berurusan dengan bank for 3 days. Ibu setuju le. Permintaan dia yang seterusnya tu le yang buat ibu mula berfikir lurus. Dia tanya bank apa yang ibu ada ATM & Credit card. Dalam was2 ibu bagitau jugak, sebab dia kate penting untuk siasatan oleh Bank Negara. Lepas tu, mamat pelat nih mintak 4 nombor kat belakang atm & ct card ibu. Wahhhh...bila dengar mintak yang nih, terus rasa macam ...aku ni kene tipu ke. Ibu tanya dia, boleh tau dengan sapa saya bercakap. mamat nih jawab macam nak marah, tak perlu tau nama dia, itu personal. kalau nak diorang siasat bagi jek maklumat yang dia minta. kalau tidak dia macam nak gertak, ibu kene selesaikan 8000 ringgit penggunaan kt kad tuh. Ibu dalam was-was dan segan2 nih (mana la tau betul2 bank negara punya staf), tanya balik kat dia. tak payah la bagi maklumat pad kad2 ibu tuh, buat jek la siasatan. dengan suara nak marah, dia tanya ibu tak percaya ke? Macam ni la, puan guna handfone dan cuba call 103, minta no telefon bank negara, bagi kat dia, lepas tu nanti dia akan call handfone ibu guna no yang ibu bagi tu.
Ibu setuju, suh dia tunggu sekejap. Dia tak bagi ibu hang up, konon2 perbualan tu sedang dirakam. Ibu pi kat fon ofis yang lain, dan buat panggilan ke Bank Negara. Bercakap dengan orang yang berkenaan, ibu pun tanya, betul ke ada department Credit Card Investigation (yang mamat ni cakap), terus akak tu bagitau yang Bank Negara tak de bahagian tu, dan tak pernah pulak orang buat report kat diorang pasal credit card bagai.....so akak tu suh ibu pi marah orang kat telefon tu, sebab orang tu penipu. Dia cakap jangan percaya, banyak taktik menipu sekarang.
Hangin betul ibu, tapi bila ibu nak bercakap semula dengan mamat-mamat pelat nih, fon dah diletakkan oleh diorang, PENIPU BESAR. Nyaris2 lagi ibu tak bagi maklumat kad2 bank ibu. Walaupun duit tak le banyak mana, tapi mmg gaji dan sebagainya ada dalam kad2 tersebut. Fuhhhhh.....cerita ibu ni, jugak untuk peringatan kalau ada sape2 terima panggilan macam yang ibu terima. Mesti hati2....lagi2 kalau mintak maklumat kad bank kita.
Baru2 ni, ibu terima panggilan kat phone ofis ibu. Time keje pulak tu. Dengan suara serius, sorang pompuan cina ni bagitau ibu, ibu ada tunggakan kad kredit yang dah overdua berjumlah RM8,870. Mau tak terkejut beruk ibu bila dengar ni. Terus ibu tanya, kad kredit apa la yang tertunggak sampai banyak macam tu, dia pun cakap dia call dari EON bank, sila bercakap dengan operator untuk pertanyaan, dia pun terus sambungkan. Sorang lagi dengan cakap pelat (dari kepelatan nye, sah dia bangsa india) bertanya apa masalah ibu. Ibu pun dek sebabkan gabra dengar 8000 ringgit nih, terus le cakap ibu tak pernah ada kad kredit dari EON Bank. Dengan sopan santun, mamat nih mintak nama penuh dan no ic ibu. Dalam keadaan panik tuh, tak terfikir le apa2. Terus jek kasik. Dia pun suh ibu hold on, nak cek dalam system. Lepas dalam dua minit, mamat nih cakap, betul dan sah, kad kredit atas nama ibu ada overdue jumlah tadi tuh. Apa lagi, tambah berpeluh la ibu nih. nak marah pun ada, nak nangis pun ada. Mamat nih tanya lagi, mcm2 la....nampak ambil berat. Last dia pun cakap, kalau mmg ibu takde kt kad ni, dia suh ibu buat report. Laju jek ibu tanya, report kat polis la ye? Dengan tenang jek, mamat nih kata kene report kat Bank Negara dulu, supaya boleh cancel kad.
Bila orang panik, tak perasan benda2 kecik, yang kalau kita fikir balik, memang tak logik. Ada ke, orang yang call ibu dari EON Bank (konon2 nye), boleh pulak sambungkan ibu pada orang yang keje kat Bank Negara? Ada ke logik? TETAPI disebabkan mase ni ibu dah tak keruan, gabra dsb nye, ibu pun setuju untuk hold. Bercakap pulak dengan sorang lagi, pun bukan melayu....pelat abis, bertanya kan masalah ibu. Soal siasat ibu bagai, tanya mcm2...short cut nye, dia dah rakam perbualan, dan dah ada detail kt kad yang konon nya di buat di cawangan Sibu, Sarawak...kad dengan limit 10,000...dia pun cakap yang dia perlu maklumat seterusnya untuk tujuan menghalang penggunaan berterusan kad kt yang tadi tuh.
Dia mintak ibu stop guna ATM card, Kt Card yang lain2 dan stop berurusan dengan bank for 3 days. Ibu setuju le. Permintaan dia yang seterusnya tu le yang buat ibu mula berfikir lurus. Dia tanya bank apa yang ibu ada ATM & Credit card. Dalam was2 ibu bagitau jugak, sebab dia kate penting untuk siasatan oleh Bank Negara. Lepas tu, mamat pelat nih mintak 4 nombor kat belakang atm & ct card ibu. Wahhhh...bila dengar mintak yang nih, terus rasa macam ...aku ni kene tipu ke. Ibu tanya dia, boleh tau dengan sapa saya bercakap. mamat nih jawab macam nak marah, tak perlu tau nama dia, itu personal. kalau nak diorang siasat bagi jek maklumat yang dia minta. kalau tidak dia macam nak gertak, ibu kene selesaikan 8000 ringgit penggunaan kt kad tuh. Ibu dalam was-was dan segan2 nih (mana la tau betul2 bank negara punya staf), tanya balik kat dia. tak payah la bagi maklumat pad kad2 ibu tuh, buat jek la siasatan. dengan suara nak marah, dia tanya ibu tak percaya ke? Macam ni la, puan guna handfone dan cuba call 103, minta no telefon bank negara, bagi kat dia, lepas tu nanti dia akan call handfone ibu guna no yang ibu bagi tu.
Ibu setuju, suh dia tunggu sekejap. Dia tak bagi ibu hang up, konon2 perbualan tu sedang dirakam. Ibu pi kat fon ofis yang lain, dan buat panggilan ke Bank Negara. Bercakap dengan orang yang berkenaan, ibu pun tanya, betul ke ada department Credit Card Investigation (yang mamat ni cakap), terus akak tu bagitau yang Bank Negara tak de bahagian tu, dan tak pernah pulak orang buat report kat diorang pasal credit card bagai.....so akak tu suh ibu pi marah orang kat telefon tu, sebab orang tu penipu. Dia cakap jangan percaya, banyak taktik menipu sekarang.
Hangin betul ibu, tapi bila ibu nak bercakap semula dengan mamat-mamat pelat nih, fon dah diletakkan oleh diorang, PENIPU BESAR. Nyaris2 lagi ibu tak bagi maklumat kad2 bank ibu. Walaupun duit tak le banyak mana, tapi mmg gaji dan sebagainya ada dalam kad2 tersebut. Fuhhhhh.....cerita ibu ni, jugak untuk peringatan kalau ada sape2 terima panggilan macam yang ibu terima. Mesti hati2....lagi2 kalau mintak maklumat kad bank kita.
BAHAYA BETUL....so kita semua kena hati2...makin maju zaman, makin upgrade jugak cara si penipu2 nih nak kebas duit orang...
2 comments:
salam,seriyes penah kene.hari ni.bengong punye operator.xcakap ap2 tbe2 kate ad overdue..ceh
xleh share kat fb la plak, letakla aplikasi share
Post a Comment